18 اوت 2023- در این مقاله کارشناسان تغذیه در مورد نحوه ی گنجاندن کره در برنامه غذایی در صورت ابتلا به دیابت، نظرات خود را ارائه داده اند.

بیش از نیم میلیارد نفر در سراسر جهان با دیابت زندگی می کنند. چه شما شخصاً به دیابت مبتلا باشید و یا کسی را بشناسید که با این وضعیت پزشکی دست و پنجه نرم می کند، حتماً در هنگام پیروی از یک رژیم غذایی مناسب برای دیابت، با سوالاتی مواجه شده اید که احتمالاً یکی از آنها کره است.

ما با متخصصان تغذیه و مربیان معتبر دیابت صحبت کرده‌ایم تا حقایقی را در مورد آنچه که باید هنگام گنجاندن چربی‌ها، مانند کره، در رژیم غذایی خود بدانید، به دست آوریم.

چگونه چربی های غذایی بر افراد مبتلا به دیابت تأثیر می گذارند

شاید دورانی را به خاطر بیاورید که توصیه می شد همه چیز را کم چرب تهیه و مصرف کنید. خوشبختانه، تحقیقات از آن زمان به بعد راهی طولانی را طی کرده است و نشان داده است که چگونه نوع مناسب چربی می تواند به شرایطی مانند دیابت کمک کند. کلمه کلیدی در اینجا "چربی های مناسب" است.

سه نوع اصلی چربی در رژیم غذایی وجود دارد: اسیدهای چرب غیر اشباع، اشباع و ترانس. در حالی که مصرف چربی های ترانس به دلیل اثرات نامطلوب آنها بر سلامتی ممنوع شده است، چربی های غیر اشباع و اشباع شده هر دو در اکثر رژیم های غذایی یافت می شوند. ما در مورد تفاوت بین این دو نوع چربی بررسی عمیقی داشته ایم، اما به طور ساده چربی های غیراشباع فواید بیشتری برای سلامت قلب دارند و ضد التهاب هستند، در حالی که توصیه می شود میزان مصرف چربی های اشباع را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

چربی های اشباع معمولا در محصولات حیوانی یافت می شوند و در دمای اتاق جامد هستند. دستورالعمل های رژیم غذایی 2020-2025 برای آمریکایی ها توصیه می کند که مصرف چربی های اشباع شده را به کمتر از 10 درصد از ارزش کالری روزانه خود یا حدود 20 گرم در روز بر اساس یک رژیم غذایی 2000 کالری محدود کنید. از طرف دیگر، چربی‌های غیراشباع، مانند اسیدهای چرب غیراشباع با یک پیوند دوگانه(monounsaturated) و اسیدهای چرب غیراشباع با چند پیوند دوگانه(polyunsaturated)، در دمای اتاق مایع هستند و عمدتاً در روغن‌هایی مانند زیتون و کانولا، آجیل، دانه‌ها و ماهی‌های چرب یافت می‌شوند. انواع خاصی از چربی های غیراشباع مانند اسیدهای چرب امگا 3، باید حداقل دو بار در هفته با مصرف غذاهای دریایی تامین شوند.

حال، این نوع چربی ها دقیقاً چگونه بر افراد مبتلا به دیابت تأثیر می گذارند؟

به گفته ی ارین پالینسکی وید، متخصص تغذیه مستقر در نیوجرسی، و نویسندهی کتاب " 2-Day Diabetes Diet"، رژیم های غذایی سرشار از چربی اشباع با خطر بالاتر بیماری قلبی و سکته مغزی که از بیماری های شایع همراه دیابت هستند، مرتبط است. در حقیقت، افرادی که مبتلا به دیابت هستند، دو برابر بیشتر از افرادی که دیابت ندارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند. به علاوه، چربی‌های اشباع همچنین می‌توانند باعث مقاومت به انسولین شوند، که حفظ سطح قند خون سالم را دشوارتر می‌کند.

از طرف دیگر، پالینسکی وید به ما یادآوری کرد که مطالعات نشان داده اند که چربی‌های غیراشباع مونو و پلی، اثرات مثبتی بر مدیریت دیابت دارند و ممکن است سلامت قلب و حساسیت به انسولین را بهبود بخشند. یک مقاله تحقیقاتی که در سال 2019 در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، نشان داد که خطر مرگ و میر کلی و همچنین خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، در شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 که مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب غیراشباع پلی را در مقایسه با کربوهیدرات ها یا چربی های اشباع مصرف کردند، کمتر بود.

نکته مهم این است که چه به دیابت مبتلا باشید و چه نباشید، به نوع چربی مصرفی خود توجه کنید.

اگر به دیابت مبتلا باشم می توانم کره بخورم؟

بله، متخصصان تغذیه موافقند که همه غذاها برای خوردن مناسب هستند، حتی اگر دیابت داشته باشید. سارا کوزیک، متخصص تغذیه گفت: "مانند همه چیزی در زندگی، لذت بردن از غذاهایی مانند کره در حد اعتدال، کلید حفظ تعادل و رسیدن به تغذیه، سلامت و تندرستی مطلوب است."

با این حال، هم پالینسکی وید و هم کوزیک به ما یادآوری کردند که کره به عنوان یک منبع چربی اشباع دارای 7 گرم چربی اشباع در هر قاشق غذاخوری است. با اینکه سازمان های بهداشتی بی شماری توصیه می کنند که مصرف کره باید در رژیم غذایی شما محدود شود، آنها همچنین به شما توصیه می کنند که از کره به میزان کم استفاده کنید.

اگر از طعم کره لذت می برید، آن را در حد اعتدال مصرف کنید (به میزان یک قاشق چایخوری در روز) برای مثال کره را به چربی سالمی که برای پخت غذا استفاده می کنید، اضافه کنید تا طعم کره را در غذای خود احساس کنید.

نکاتی برای گنجاندن کره در یک رژیم غذایی سالم و مناسب دیابت

در حالی که ممکن است خاطرات واضحی از مخلوط کردن یک یا دو بسته کره ی 10 گرمی با سیب زمینی های پوره شده توسط مادربزرگتان داشته باشید، متخصصان (از جمله سرآشپزها) می خواهند به شما یادآوری کنند که مقدار کمی از آن، به خصوص با افزودن یک تقویت کننده ی طعم کره، کفایت می کند.

نکاتی که متخصصان در این مقاله توصیه کردند را در نظر بگیرید تا به حداکثر رساندن طعم کره مورد علاقه‌تان کمک کند و در عین حال وعده‌های سروینگ مصرف کره ی خود را کنترل کنید، برای مثال:

· یک قاشق چایخوری کره را روی سبزیجات بخارپز شده مانند بروکلی، مارچوبه، کدو سبز یا گل کلم بمالید. برای طعم بیشتر، مقداری ادویه و سبزی معطر به آنها اضافه کنید.

· یک قاشق چایخوری از کره را ذوب کنید و بر روی کنگر بخارپز یا آب پز بریزید و تفت دهید.

· قارچ ها را با استفاده از یک قاشق چای خوری کره تفت دهید و روی مرغ سوخاری یا ماهی کبابی یا کباب برای طعم بهتر سرو کنید.

· مقداری از کره ی موجود در یک دستور غذایی را با یک روغن جایگزین گیاهی مانند روغن نارگیل، یا با مواد دیگر مانند سس سیب یا آووکادو جایگزین کنید یا نیمی از کره و نیمی از روغن های سالم دیگر را در نظر بگیرید.

سوالات متداول

آیا کره قند خون را بالا می برد؟

در حالی که بسته های کره ای که خریداری می کنید عمدتاً از چربی تشکیل شده اند، و بعید است که قند خون شما را افزایش دهند، اما پالینسکی وید توصیه کرد که با احتیاط آنها را استفاده کنید. او گفت: توجه به مقدار و نوع چربی مصرفی برای حفظ یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. کره سرشار از چربی اشباع است، که مصرف مقادیر زیاد آن ممکن است مقاومت به انسولین را افزایش داده و باعث افزایش سطح قند خون در طول زمان شود.

چه نوع کره ای برای افراد دیابتی مناسب است؟

در حالی که مطمئناً می‌توانید از برند مورد علاقه‌تان لذت ببرید، اما اگر دیابت دارید، متخصصان توصیه می‌کنند در حد اعتدال، گزینه ی کره بدون نمک را برای کاهش کل سدیم دریافتی خود در نظر بگیرید. این یک نکته مهم برای افراد مبتلا به دیابت است، زیرا سدیم بیش از حد می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. پالینسکی وید همچنین گفت: اسپری‌های جایگزین با چربی‌های اشباع کمتر و چربی‌های غیراشباع بیشتر، مانند اسپری‌های ترکیبی با کره و روغن زیتون را خریداری کنید.

افراد دیابتی در روز می توانند چه مقدار کره بخورند؟

در حالی که هیچ مقدار مشخصی از کره وجود ندارد که کسی باید در رژیم غذایی روزانه خود بگنجاند، هر دو دستورالعمل رژیم غذایی 2020-2025 برای آمریکایی ها و انجمن دیابت آمریکا (ADA) توصیه می کنند که مصرف کره از بیش از 10٪ کالری از کل کالری دریافتی یک فرد تجاوز نکند که اگر از یک رژیم غذایی 2000 کالری پیروی می کنید، تقریباً کمتر از 20 گرم می شود زیرا چربی های اشباع دیگری نیز در غذاهای شما وجود دارند. به عنوان مرجع، یک قاشق غذاخوری کره حاوی تقریباً 7 گرم چربی اشباع است. در حالی که یک وعده ی سروینگ کوچکتر، مانند یک قاشق چای خوری که برای افزایش طعم غذاها استفاده می شود، احتمالاً هیچ آسیبی به شما وارد نمی کند. به علاوه، Koszykهمچنین توصیه کرد که برای افرادی که بیماری قلبی دارند، دریافت کل چربی اشباع باید حتی کمتر از 5 تا 6 درصد از کل کالری دریافتی روزانه باشد (حدود 11 تا 13 گرم در روز بر اساس یک رژیم غذایی 2000 کالری).

کلام پایانی

کره را می توان در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت در حد متعادل گنجاند. متخصصان تغذیه موافقند که اگر فردی از طعم کره لذت می برد، از حداقل مقدار آن با غذاهای مغذی، مانند سبزیجات بخارپز یا غلات کامل، استفاده کند تا طعم سبزیجات را تقویت کند و احساس سیری بیشتری با وعده غذایی برای او ایجاد شود (و همچنین جذب ویتامین های محلول در چربی را افزایش دهد). با این حال، بهتر است به دنبال چربی های سالم برای گنجاندن در برنامه غذایی خود باشید.

منبع:

https://www.eatingwell.com/article/8066257/can-you-eat-butter-if-you-have-diabetes/